Rekrytoinnin ulkoistaminen – 4 suurinta hyötyä

Uuden työntekijän rekrytointi on ehkä ykkössuosikkini, kun puhutaan HR-tehtävistä. Prosessina se on selkeä sekä työnhakijalle että työnantajalle ja siihen liittyy paljon yhtäläisyyksiä esimerkiksi privaattielämän kumppanin haun kanssa: hakuilmoituksen teko, sopiviin kandidaatteihin tutustuminen sekä lopuksi ”sen oikean” valinta. On jännittävää odottaa, minkälaisia hakijoita työnhakuilmoitukseen vastaa ja on mielenkiintoista tutustua uusiin ihmisiin; miten ihmiset vastaavat eri kysymyksiin ja reagoivat tilanteeseen? Joillekin rekrytointi voi kuitenkin tuntua vieraalta ja työläältä varsinkin silloin, jos rekrytoi uusia työntekijöitä harvemmin. Tällöin rekrytoinnin ulkoistaminen saattaa olla hyvä ratkaisu. Seuraavassa käydään läpi rekrytoinnin ulkoistamisen 4 suurinta hyötyä rekrytoivalle työnantajalle.

1) Ajankäyttö

On fakta, että rekrytointi vie hyvin ja huolellisesti hoidettuna paljon aikaa. Itse rekrytointiprosessissa on monta vaihetta, joista jokainen ottaa oman hetkensä. Työpaikkailmoituksen laadinta, hakukanavien valinta ja ilmoituksen julkaiseminen niissä, hakemusten vastaanottaminen ja lisäkysymyksiin vastaaminen, haastattelujen sopiminen, ensimmäinen haastattelukierros, toinen haastattelukierros jne. Monesti yhden työntekijän rekrytointiin kuluu useampi viikko. Rekrytointiprosessin hoitamiseen pitäisi löytyä aikaa ja monesti se priorisoidaan monen muun työn edelle varsinkin silloin, kun rekryllä on kiire.

Hyöty nro 1: Kun rekrytointi ulkoistetaan yhteistyökumppanille, oma ajankäyttö rekrytointiprosessiin pienenee huomattavasti ja sinulle jää enemmän aikaa tehdä muita töitäsi. ”Aika on rahaa” pätee siis tässäkin asiassa. Joko ostat itsellesi aikaa tehdä muita tärkeitä tehtäviäsi ja ulkoistat rekrytoinnin tai myyt omaa aikaasi hoitaaksesi itse kokonaan rekrytoinnin ja tämä aika on puolestaan pois joltakin toiselta kenties kriittiseltä tehtävältä tai perheeltäsi ja vapaa-ajaltasi.

2) Sen oikean löytäminen

Toinen fakta on se, että työnhakijoiden määrät ovat laskeneet ja työntekijöitä on entistä vaikeampi saada, ainakin niitä omalle yritykselle sopivimpia. Mikäli avoinna olevaan tehtävään tarvitaan jotakin erityisosaamista, mitä vain harvalla on tai yritys on vieraampi työantajana, voi uuden työntekijän rekrytointi olla todella haastavaa. Ja lisäksi aikaavievää, kuten edellä jo mainittiinkin.

Hyöty nro 2: Työkseen rekrytoiva henkilö tietää, mistä työntekijöitä kannattaa hakea. Jokainen kivi käännetään ja myös jokainen kivenkolo tutkitaan tarkoin. Houkutteleva työpaikkailmoitus oikeassa hakukanavassa, verkostojen hyödyntäminen sekä suorahaun tuoma mahdollisuus viedä työntekijä toiselta yritykseltä takaavat juuri omalle yritykselle sen oikean työntekijän löytämisen.

3) Lainsäädännön tuntemus

Henkilötietolaki, yksityisyyden suoja työelämässä, GDPR… Tässä tulee kolmas fakta eli myös rekrytointia säätelee lainsäädäntö, jota pitää jokaisen noudattaa. Oikeaoppinen hakemusten käsittely sekä haastattelukysymysten asettelu voivat aiheuttaa kokemattomalle rekrytoijalle harmaita hiuksia tai muutaman sydämentykytyksen lisää. Jos lainsäädäntöä ei tunne kunnolla, pahimmassa tapauksessa sana voi kiiriä yrityksen ulkopuolelle puskaradion kautta ja vielä tätäkin pahemmassa tapauksessa yritystä voidaan syyttää jopa syrjinnästä iän tai sukupuolen suhteen.

Hyöty nro 3: Pitkän kokemuksen omaava rekrytoija tietää mitä haastattelussa saa kysyä ja mitä taas ei missään nimessä voi kysyä. Valveutunut rekrytoija tietää myös, miten kysymykset kannattaa muotoilla oikein, jotta lainsäädäntöä noudatetaan. Haastattelijan lainsäädännön tuntemus antaa haastateltavalle ammattitaitoisen sekä turvallisen tunteen siitä, miten hänen henkilötietojaan kysytään sekä käsitetellään.

4) Kiitos mielenkiinnostasi, mutta…

Neljäntenä faktana on pettymyksen tuottaminen työnhakijalle. Kukaan ei halua tulla torjutuksi, eivät myöskään työnhakijat. Ei kiitoksen ilmoittaminen hakijalle saattaa tuntua inhottavalta työltä varsinkin silloin, kun sen tekee puhelimessa. Moni työnantaja toivoo mielessään, ettei hakija kysyisi ainakaan sitä, miksi häntä ei valittu tehtävään. Kiusallista, mutta pakollista, jos rekrytointiprosessin haluaa hoitaa mallikkaasti. Jälleen kerran väärän vastauksen kertominen saattaa olla loppujen lopuksi syrjivä.

Hyöty nro 4: Rekrytoinnin hoitava yhteiskumppanisi tekee tämänkin työn puolestasi näin sovittaessa. Hän löytää oikeat sanat ja muotoilee ne hakijalle niin, että kielteisestä sanomasta löytyy kuitenkin myös jotakin positiivista. Näin hakijalle jää myönteinen kokemus sekä rekrytointiprosessista että sinun yrityksestäsi.

Rekrytointi kaiken kaikkiaan on mukavaa puuhaa. Kokematonkin rekrytoija oppii varmasti rekrytoimaan. Perustietämys lainsäädännöstä, haastattelutekniikasta ja sallituista kysymyksistä sekä itse prosessista luovat jo hyvän perustan rekrytoinnille. Aiheesta löytyy myös paljon kirjallisuutta, netti on täynnä hyviä neuvoja ja valmennuksiakin löytyy. Ja niin kuin monen muunkin asian laita on, niin tekemällä oppii! Rekrytointikaan ei ole rakettitiedettä.

Olitpa sitten kokematon tai kokenut rekrytoija, rekrytoinnin ulkoistaminen on aina mahdollisuus helpottaa sinun arkeasi!

Lisää lukemista: